6. kesäkuuta 2011

Rabarbermuffins med vit choklad





Den här texten är den första på svenska i min blogg, iik. Grundskolan slutade några dagar sen och jag är så himla trött. Jag har pluggat hårt hela våren MEN nu är sommaren! Häftigt! Jag gav de här muffinsen till mina gamla lärare.

Här finns inget som måste vispas fluffigt, smeten bara rörs ihop. Otroligt enkelt! Vadå... På finska här.

24 stora eller 60 till 70 små muffinsen

Behöver:

300g rabarber
200g vit choklad
5 msk + 2 dl (strö)socker
4 tsk vaniljsocker
200g smör
4 ägg
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk (mortlade) kardemummakärnor
80g mandelmassa / marsipan


1. Skölja, skala och finhacka rabarbern. Blanda den med 5 msk socker. Hacka vit chokladen också!


2. Rör smör, 2 dl socker och vaniljsocker mjukt. Tillsätt äggen.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kardemumman i bunken. Tillsätt i äggsmeten. Riv i mandelmassan. Tillsätt vit chokladen och finhackade rabarbern till smeten. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda cirka 25 minuter, 175 °C i ugnen. Servera med marsipanblummor.

Tillsätt vit chokladen och rabarbern
Tusen tack, mamma! ♡♡♡♡
På finska HÄR.


©2011 • Taikakaulin

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Var så god, älskling!!

Krike kirjoitti...

Haha tack :D