12. heinäkuuta 2013

F. P. von Knorring, Mariehamn



Heipparallaa! Oon koko tän ihanan, aurinkoisen perjantaipäivän lukenut englantia, sillä ekat ylioppilastsydeemit (lue: yo-kirjoitukset) ovat jo alle kahden kuukauden päässä. Olisin nyt arvatenkin tehnyt kaikkea muuta mieluummin kuin lukenut sitä suuresti ei-tykkäämääni enkkua, mutta koska haluan päästä läpi ja iloita sitten syksyn kirjoitusten jälkeen lukioenkun olevan loppu, täytyy mun nyt hoidella hommaa kotia päin ja lukea.

Päätin, että luettuani puolitoista englannin kirjaa voin tulla postaamaan tästä maarianhaminalaisesta, aivan ihanan idyllisestä laivaravintolasta, ja tässä sitä nyt vihdoin ollaan! Päivä oli torstai (4.7.), kun aamusella lähdimme Föglön saarelta, ihan kivalta Finnholman leirintäalueelta polkemaan Degerbyhyn. Degerbystä seilasimme lossilla puolen tunnin matkan Svinöön, josta suuntasimme kohti Maarianhaminaa pyörillä. Aikaa tuohon 30 kilometrin matkaan kului vain reilu puolitoista tuntia, mutta nälkä oli kyllä sitäkin suurempi. Pyörittiin Maarianhaminan keskustassa löytämättä mitään kivaa ja sopivaa ravintolaa. Mä aattelin, että laivaravintolat eivät voi olla muuta kuin himo kalliita, mutta olin totaalisen väärässä: F. P. von Knorring vaikutti hinta-laatu -suhteelta tosi mukavalta ja sinne me sitten urheiluvetimissä melko ei-niin-nätteinä mentiin.

Molemmat otettiin päivän kalat (Dagens fisk), joka maksoi 14,10 euroa kipale. Musta toi oli ihan passeli hinta, sillä ensin pöytään kiikutettiin alkupalat ja sen jälkeen varsinainen pääruoka.


Alkupalaksi oli salaattia sekä valkosipulileipää. Mä tykkäsin tästä, mutta kokin ei olisi ehkä kuitenkaan tarvinnut uittaa tuota leipää öljyssä ihan öljykyllästämiseen asti.


Pääruoaksi oli se Itämerestä pyydystetty lohi. Meille tuotiin yhteinen kulhollinen uusia, ihania pottuja, joita mun oli pakko syödä aina lapatessa kalaa suuhuni: kokin suolakäsi oli nimittäin ehkä himpun liian reipas, ja peruna sitä kalan suolaisuutta hyvin tasoitti. Lautasella, kalan vieressä, kökötti vielä punainen kaalinlehti, johon oli laitettu kastiketta kalaa varten tarjolle. Kokonaisuudessan pikku kritisoinneista huolimatta ihan todella hyvää!



mun kaverilla oli kätsy pyörälaukku, mulla taas hiostava reppu


Peeäs Tolta yllä olevalta näytti mun tää päivä, nam.

©2013 • Taikakaulin

Ei kommentteja: