21. heinäkuuta 2011

Äkkilähtö etelään

Jees, etelään läksimme siskon ja äiskän kanssa eilen, 20. heinäkuuta. Paattiin astuimme Helsingin Länsiterminaalissa aamulla seitsemän jälkeen, ja niin matka alkoi suuntanamme lähietelä alias Tallinna! Menimme nopealla aluksella, matka kesti kivasti kaksi tuntia.

Satamasta suuntasimme ensin Tallinnan keskustaan ja puiston läpi käveltyämme löysimme itsemme isosta kauppakeskuksesta. Siellä shoppasimme ja pyörimme aikamme, kunnes lähdimme Vanhaan Kaupunkiin. Matkalla ohitimme monta vankkuria, joissa myytiin maustettuja manteleita. Meille niistä tuli mieleen ihan joulu. :)

Tallinnan vanha kaupunki on niin nätti ja ihana paikka. Kun astuu vanhan kaupungin porteista sisään (ensimmäinen kuva), tulee sellainen fiilis, että on 1600-1700 -luvulla. Tiet ovat kauttaaltaan mukulakiveä ja autoja kulkee vain harvoin. Ravintoloita on loputtomiin, ja sisäänheittäjillä on mageet kuteet aina ravintolan aikakauteen liittyen. Olde Hansa on muuten ihana ravintola, sijaitsee sekin vanhassa kaupungissa. Olimme siellä vuosi sitten syömässä, suosittelen, nam!

Tällä kertaa söimme raatihuoneentorilla sijainneessa italialaisessa ravintolassa, jonka nimeä en nyt mitenkään muista eikä se kuvistakaan käynyt ilmi. Sen kyllä taatun varmasti löytää, kun seisoo keskellä toria ja katselee ympärilleen: Italian liput heiluvat vain tässä yhdessä ainoassa ravintolassa. Alkupala oli ei-tuoretta, sitkeää hiivaleipää. Aika aliveto. Pääruoaksi minä söin pinaatti-ricottaravioleja maustevoilla ja salvialla. Niin hienolta kuin se listalla kuullostikin, heti esillepano oli pettymys. Läjä ravioleja lautasella, jotka olivat paksuimmista kohdistaan aavistuksen raakoja. Ja suolattomia. Suolausoperaation jälkeen olivat onneksi oikein hyviä. Äiti söi tomaatti-mozzarellasalaatin ja sisko herkkusieni-kinkku-ananas-mozzarellapizzaa. Ravintolan sisällä oli pylväitä, jotka oli upeasti täytetty kahvipavuilla.

italialainen ravintola

Sisältäpäin
Kahvipapupylväs

...Ja totta kai aina pitää sählätä. Nousin ottamaan valokuvaa ja pöytäliinan ollessa superpitkä jäi se kiinni minuun ja hupsis, vichyt kaatuivat siskon päälle, heh.

Viimeinen ravioli ja pöydän kuivaus
Iltapäivemmällä menimme sellaiseen jännään kahvilaan (Katusekohvik), jonka terassi oli vanhan kaupungin kadulla, mutta keittiö oli kerrostalon neljännessä kerroksessa. Kaikki tarjottava kuljetettiin siis kahden tarjoilijan voimin korkealta kerrostalosta alas asiakkaille. Täydellisen uutena tuttavuutena tilasin pistaasikakun suklaakastikkeella ja voi nam. Se oli kyllä tosi hyvää!

Illalla lähdimme kello 21 laivalla kohti Helsinkiä. Olimme niiin väsyneitä käveltyämme koko pitkän päivän, että otimme hytin ja nukuimme siellä, kunnes SuperStar ankkuroitiin satamaan.

Katusekohvik
Näköalatasanteelta

VINKKI Tallinnasta saa todella edullisesti kondensoitua maitoa. Se normaali 397g tölkki maksaa meillä Suomessa reippaasti yli kolme €uroa, mutta Virossa sen hinta oli 1,70€. Ostinkin kaksi tölkkiä matkaan. ;)

©2011 • Taikakaulin

lintsi kirjoitti...

Kiva postaus! Tosin suosittelisin Tallinnasta lähes kaikkia muita ravintoloita kuin Olde Hansea. Paikalliset kertoivat meille viime kesänä, että he eivät itse käy siellä mm. sen takia, että kiskotaan kauheita hintoja aterioista, joita eivät tee siellä läheskään kokonaan itse. Olimme samaisella reissulla kyseisessä ravintolassa syömässä konferenssin päätöisillallisen, joka kustansi noin 50 e ja täytyy sanoa, ettei kyllä ollut rahan arvoinen. Tunnelmaltaanhan ravintola on todella hieno, mutta tuntuu, että muuhun ei sitten olekaan panostettu.

Krike kirjoitti...

Kiitos palautteesta! Hitsi, musta Olde Hansa oli niin tunnelmaltaan kuin ruoiltaan kiva paikka. Totta juu, hinnat ovat kyllä aika korkeat. Söin muistaakseni villisikaa, joka ainakin oli tosi hyvää. Tai sitten satuin vaan valitsemaan kelpoannoksen. Olen ollut siellä kerran, joten muuta kokemusta siitä ei minulla ole. :D

Kirsti kirjoitti...

Kivaa kun pistäydyti blogissani. Tervetuloa toistikkin:) Kiva blogi sulla, kivoja postauksia. Empä ole ennen eksynytkään tänne.

Krike kirjoitti...

Kiitos samoin sulle, kiva kun tulit tänne visiitille :)