9. maaliskuuta 2016

Dumlemuffinssit pursotetuilla kermaruusuilla


Heippatihei!

Tooodella pitkästä aikaa muffinsseja. Mun pikkusisko opiskelee Suomen Urheiluopistossa Vierumäellä viimeistä kevättä, ja sisko suoritti vimpan harjoittelun Lapland Safareilla Kittilässä. Harjoittelu kesti kaks kuukautta, ja tänään sisko tuli kotiin. Mä ehdin kuitenkin lähteä kotikotoa opiskelujen pariin juuri ennen kuin sisko tuli, joten tein sille jääkaappiin dumlemuffinsseja yllätykseksi.

Mun sisko on sellanen all-chocolate-everything -tyyppi, joten eipä tarvinnut hirveesti miettiä, mitä raaka-ainetta mä käyttäisin. Mitä enemmän suklaata, sen parempi, joten näissä onkin sitten Dumlejen lisäksi sekä Geishaa että tummaa suklaata. Halusin tehdä jotain melko simppeliä ja nopsaa, joten muffinsseilla mentiin. Perunajauho tuo hyvin pehmoisen koostumuksen, mutta sen voi korvata myös vehnäjauhoilla. Mä suosittelen myöskin suolan laittamista, sillä suola tuo ainakin mun makuun sen tietyn tarvittavan särmän - ihan kuin pullataikinassakin.

Pursotus mun piti alun perin tehdä mun luottotyllalla eli siis Städterin metallisella 6-teräisellä 14mm  tähtityllalla. Tajusin kuitenkin kotona, että juuri tuo mun lempitylla on Joensuusa. Mulla on kotona kyllä sellasia Wiltonin pienempiä ja tiheämpiä tähtityllia, mutta niiden jälki on suhruista enkä niitä kermanpursottamisessa tykkää käyttää. Mietin myös koripunos- ja lehtityllien käyttöä, mutta lopulta päädyin tekemään pursotukset Wiltonin ruusutyllalla. Tuolla alempana kerron vähän ruusutyllasta ja sillä pursottelusta, sillä oikeesti se ei oo mitään rakettitiedettä. :)

Resepti on peräisin JusSinan blogista, mutta mä vähän muuttelin joitain määriä. Makoisaa maaliskuuta!


Tarvitset (15 kpl)
150g voita
1,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
2 kananmunaa
2,5 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajauhoja
3 rkl tummaa kaakaojauhetta
1 tl suolaa
2,5 tl leivinjauhetta
50g tummaa suklaata
1 Geisha-patukka
1,75 dl maitoa
Dumle-karkkeja

kermaruusuihin
2 dl vispikermaa (tällä määrällä tulee noin 14 muffinssiin ruusupursotus)
2 rkl sokeria tai maun mukaan


1. Vaahdota huoneenlämpöinen voi ja sokerit. Vatkaa kananmunat yksitellen mukaan.
2. Sekoita kuiva-aineet keskenään sekaisin.
3. Sulata tumma suklaa ja rouhi Geisha.
4. Lisää kuiva-aineet ja maito vuorotellen taikinaan sähkövatkaimella sekoittaen. Lisää sitten sula tumma suklaa ja lopuksi Geisha-patukka rouhittuna.
5. Lusikoi reilu puolet taikinasta muffinssivuokien pohjalle (mulla 15 kpl). Törkkää (puolitetut) Dumlet taikinan päälle ja peitä muffinssit lopulla taikinalla. Jos käytät muffinssipeltiä ilman silikoni- tai paperivuokia, pelti kannattaa voidella. Paista muffisseja 225°C uunissa noin 12-15 minuuttia. Anna jäähtyä paiston jälkeen rauhassa.
6. Kermaruusut: Vaahdota vispikerma ja mausta sokerilla. Lusikoi vaahto pursotuspussiin, jossa on ruusutylla. Pursota kermaruusut (alempana muutama kuva, ja lisäohjetta sekä vinkkilöitä vähän tarkemmin täällä).

Vinkkejä tylliin ja kermaruusuihin
  • Pursotetuissa ruusuissa tarvitaan ruusutyllaa, joka on yllä näkyvä aavistuksen pisaranmallinen metallinen pursotusterä. Niitä on ainakin kahdenlaisia: kaarevia ja suoria (eli minkä muotoinen pursotusaukko on). Mun tylla on Wiltonin suora ruusutylla ja melko pieni, ulkomuistista veikkaisin 8mm.
  • Tylla on helppo kiinnittää pursotuspussiin kaksiosaisen liittimen avulla, ja liitin on siis tuo valkoinen rinkula kiinni tyllassa. Liittimen toinen osa tulee purostuspussin sisään, tuo rinkula ulkopuolelle. Itse tylla jää tavallaan noiden kahden liittimen osan väliin. Näin kerma ei tursua pursotuspussin ja tyllan välistä ulos, kun liitin kiristää tyllan ja pursotuspussin tiukasti kiinni toisiinsa.
  • Kun tekee pursotettua ruusua muffinssiin, muffinssia kannattaa pitää toisessa kädessä (ei esim. pöydällä). Mulle helpointa on, että pursotuskäsi liikkuu horisontaalisesti vähäsen ja samalla toisella kädellä pyöritän ja liikutan muffinssia.
  • Ruusutyllan kapea pää on pursottaessa ylöspäin. Ruusu aloitetaan pyöräyttämällä ruusulle "ydin", jonka ympärille lähdetään tekemään terälehtiä. Tarkoitus ei ole vetää yhtä ja samaa pursotusta ympäri ruusun, vaan pursotetaan suht lyhyitä pätkiä lomittain. Näin syntyy mahdollisimman aidonnäköinen kukka, ja aina lisäämällä terälehtiä voi tehä vaikka kuinka ison ruusun.


Peeäs Leikittiin yliopistolla neulanreikäkameroilla ja teetettiin niistä pimiössä negatiiveja, musta oli niin kivaa. :D Oon niin ilonen, kun mun neulanreikäkameran kuvasta tuli mun mielestä tosi onnistunut ja siis tarkka - sitä kun ei yhtään tiedä, miten kuva sattuu onnistumaan niin valotuksen kuin paikallaan pysymisen kannalta. Mä makoilin tossa kylmillä kivillä jonkun viis minuuttia, ja se oli just sopiva aika.


©2016 • Taikakaulin

Ei kommentteja: