29. helmikuuta 2016

Pähkinäleipä

Yhteistyössä: Exotic Snacks

Mä en oo pystynyt syömään ruisleipää ollenkaan enää pariin vuoteen. Mulla menee ensinnäkin maha siitä tosi kipeeksi, ja lisäks ruisleivän happamuus pistää mun refluksitaudin ihan potenssiin sata. Tykkäsin ruisleivästä ihan hulluna, mutta mun oli vaan pakko jättää se pois. No, mä en ihan hirveesti pidä kaupan vaaleista leivistä - ne kun on niin usein sellasta valkosta pullahöttöä tai sitten muuten vaan teollista tinttapullaa. Niinpä mä en oo pitkään aikaan ostanut kaupasta ollenkaan leipää riisikakkuja lukuun ottamatta. Eli jos oon halunnut leipää, oon leiponut itse.

Mun kestosuosikki on nämä sämpylät ja teenkin niitä tosi usein, koska ne nyt vaan on ihan maailman nopeimmat, helpoimmat ja parhaat. Halusin kuitenkin vaihtelua ja jotakin pähkinäistä, joten kaivoin mun reseptikätköistä leivän perusohjeen, jota muokkailin kaapin sisältöjen mukaiseksi. Tää on silti siitä astetta jänskempi resepti, että taikina tehdään hapanmaito- tai kermatuotteeseen. Tuossa reseptissä lukee jogurtti, mutta mä yhdistelin kaikki mahdolliset jämät mitä löysin: 2dl kermaviiliä, 1dl ranskankermaa, 1dl jogurttia ja 1dl ihan vaan vettä. Ja toimi loistavasti!

Taikinaan ja leipien pinnoille laitoin Exotic Snacksin ihania saksan- ja cashewpähkinöitä murskattuna. Mun omaan makuuni pähkinät sopivat leipään ihan superhyvin, ja eri pähkinöillä saakin tosi erilaisia vivahteita koko leivän makuun. En halunnut käyttää tähän pelkkiä vehnäjauhoja, joten korvasin osan vehnäjauhoista kaurahiutaleilla - ja näin teen leipä- ja sämpylätaikinoissa oikeestaan aina. Tällä reseptillä tulee kaksi leipää, joista toisen voi heittää vaikka pakastimeen.


Tarvitset
5 dl luonnonjogurttia
1 pss kuivahiivaa tai 50g tuorehiivaa
3 tl suolaa
50g voita sulana tai 0,5 dl oliivi- tai rypsiöljyä
100g Exotic Snacks -saksanpähkinöitä murskattuna (valnötter naturella)
60g Exotic Snacks -cashewpähkinöitä murskattuna (cashewnötter naturella)
5 dl kaurahiutaleita
11 dl vehnäjauhoja

pintaan
vettä
Exotic Snacks -saksanpähkinöitä murskattuna


1. Lämmitä jogurtti kädenlämpöiseksi ja sekoita siihen (murennettu) hiiva ja suola. Lisää voisula tai öljy ja sekoita. Lisää sitten murskatut pähkinät.
2. Lisää kaurahiutaleet sekaan ja sekoita. Lisää sitten vehnäjauhoja vähän kerrallaan ja vaivaa samalla. Taikina kannattaa alustaa kunnolla.
3. Lisää vehnäjauhoja sen verran (yhteensä noin 10-11 dl), että taikina juuri ja juuri irtoaa sormista. Myös kun taikinaa on vaivannut tarpeeksi, se alkaa irrota itsestään sormista. Laita taikina kohoamaan lämpimään ja vedottomaan paikkaan noin tunniksi.
4. Laita pöydälle jauhoja ja kippaa taikina siihen. Alusta taikina kevyesti. Jaa se sitten kahteen osaan ja muovaa niistä kaksi pötkylää leipää. Halutessasi voitele leipien pinnat vedellä ja ripottele pintaan pähkinämurskaa.
5. Laita uuni lämpiämään 200°C ja anna leipien kohota leivinliinan alla sen aikaa, kunnes uuni on kuuma. Laita leivät paistumaan uunin alaosaan. Kun leivät ovat olleet uunissa 25 minuuttia, sammuta uuni. Anna leipien olla vielä 10 minuuttia uunissa. Voit varmistaa leivän kypsyyden koputtamalla sen pohjaan: kypsästä leivästä kuuluu ontto kumina.


Mitä on taikinan alustaminen? Se on sitä, kun taikinaan vaivataan käännellen ja väännellen sitko. Jauhoja lisätään aina vähän kerrallaan, jotta taikinan koostumusta pystyy seuraamaan.

Tiesitkö, että hapanmaitotuotteita ovat jogurtti, piimä ja viili, jotka siis valmistetaan kirjaimellisesti maitoa hapattamalla. Kun taas kermaa hapatetaan, syntyy smetanaa, kermaviiliä tai ranskankermaa.

Nyt on pakkanen leipää pullollaan. :)


Yhteistyössä

©2016 • Taikakaulin

Ei kommentteja: