24. elokuuta 2013

Terveellisempi suklaajuustokakku



Vaikka ah-niin-ihana yskä on ottanut vähän takapakkia, on mulla silti niiin tosi energinen fiilis! Eilen, perjantai-iltapäivällä, meillä oli matikan abikurssin lisätunti neljään asti, mut sen sijaan et olisin ollut väsynyt, mulla oli varmaan melkeen joku matikkaflow haha. Ylppäreihin on alle kuukausi, ja oonkin muutaman viikon ajan lukenut joka päivä - edes muutaman sivun tai kappaleen. Kyllä kannatti muuten jo kesällä lukea kurssikirjat ekan kerran - nyt mä kertailen niitä sekä luen abikurssin kirjoja ja omia muistiinpanojani, kun jotkut tuskailevat, ehtivätkö he kaiken muun koulun ja elämän ohella lukemaan kirjoja. Kerrankin tein jotain oikeesti hyödyllisesti.

Vaikka mun elämä varsinkin tällä hetkellä on todella koulu- ja opiskelukeskeistä, oon mä vähän jotain muutakin tehny! Tätä tuhtia ja sokeritonta suklaakakkua tehtiin ystäväiseni kanssa vikoina lomapäivinä heidän mökillään. Jälkkäriksi tehtiin siis "terveellistä" kakkua, ja oikeesti tää on varmaan tuhdein kakku mitä oon ikinä syönyt! Tässä maistuu oikeesti terveellisyys: tuoreet, hieman kirpsakat vatut eikä itselisättyä sokeria ollenkaan.

Mut niin kuin tässä julkaisussa kerroinkin, meille sattui pikkunen avainepisodi. Heräiltiin aamulla kympin aikaan, tehtiin aamupala ja lähdettiin veneellä järvelle aamupalailemaan. Tultiin takaisin, vaihdettiin bikint ja lähdettiin järvelle hyppimään veneestä. Tultiin jälleen takaisin, aikomuksena oli lämmittää sauna ja kokkailla päiväruoka. Sauna kyllä syttyi ihan ongelmitta, mutta ongelma olikin sitten se saunan viereinen ovi. Se oli nimittin mennyt lukkoon - yöksi kun se lukkoon laitettiin, ei aamulla sitä auki jostain tuntemattomasta syystä laitettu. Eikä vara-avainta ollut. Onneksi oltiin hilattu ruoat ulos, niin saatiin tehtyä se päiväruoka. Viis tuntia kulutettiin bikineissä hilluen, saunassa istuskellen ja veneestä järveen hyppien, kunnes mun ystävän iskä tuli irrottamaan ikkunan... Ja niin neidot oli pelastettu hädästä.. Me ei onneks oltu kyllä hädässä, mut mitä jos mun iphonen lisäksi myös mun kaverin luuri olis jäänyt sisälle? Tai ruoat olisivat olleet sisällä? Siinä oltais oltu kyllä ihan hyvänlaisessa pulassa...


Tarvitset:
100g 85-86% suklaata (esim. Lindt, Marabou)
1 prk maustamatonta tuorejuustoa

vattukastikkeeseen:
2-3 dl vattuja
tilkka kermaa
(halutessasi mausteita, esim. kardemummaa)


1. Pilko suklaa paloiksi ja sulata vesihauteessa.


2. Norjista tuorejuusto kulhossa ja sekoita suklaasula siihen. Kaavi massa vuokaan, joka on vuorattu leivinpaperilla. Anna hyytyä mieluiten kylmässä ainakin parin tunnin ajan.


3. Kippaa vatut kattilaan ja kuumenna. Sekoittele, jotta eivät pala pohjaan. Lisää pikku tilkka kermaa ja halutessasi mausteita.
4. Pilko hyytynyt suklaaköntti haluamasi kokoisiksi paloiksi. Kaada kuumaa kastiketta päälle ja syö.



©2013 • Taikakaulin

Ei kommentteja: