31. tammikuuta 2017

Homemade ranskalaiset


Heipsan!

Ne, jotka tuntevat mut, tietävät tasan mun mäkkiheseinhon. En pidä noiden puljujen burgereista, sillä yksinkertasesti en vaan halua syödä semmosta pullahöttöä lähes tulkoon einestäytteillä. Myöskään ne prässätyt ranskanperunat eivät houkuta just yhtään. Oon syönyt pikaruokalahampparin viimeksi joulukuussa 2012, joten ehkä se tosiaan kertoo jotain.

Vaikka kierrän pikaruokalat friteeraushajuineen kaukaa, pidän toki loistavista ja maukkaista burgereista samoin kuin ranuista. Elämäni heittämällä parhaat burgerini olen syönyt Lönkan Naughty BRGR:ssa, josta saa myös ihan taivaallisia bataattiranuja. Tietty myös itse saa tehtyä hyviä burgereita, ja niiden kylkeen onkin kiva väsätä nämä simppelit ja rapsakat ranskikset.

Mä käytän aina kiinteitä pottuja - yleensä siikliä - jotka leikkaan mahdollisimman ohuiksi siivuiksi/tikuiksi. Sitten mä huuhtelen niistä tärkkelyksen kraanan alla pois, minkä jälkeen kuivaan perunat ihan superhuolellisesti talouspaperiin. Yleensä heitän kuivatut perunatikut isoon Minigrip-pussiin, johon lorottelen oliiviöljyä sekä heittelen ainakin suolaa ja pippuria. Hullut Minigrip-sheikkaukset vaan ja jopas ovat mausteet ja öljyt levinneet. Sitten kippaan potaatit leivinpaperille pellille, levitän tasaisesti ja paistan rapeiksi uunissa. Nam!


Tarvtiset:
(kiinteitä) perunoita
oliivöljyä / rypsiöljyä
suolaa
pippuria
(oreganoa)
(basilikaa)
(grillimaustetta)


1. Pesaise perunat. Mä en ikinä kuori. Leikkaa ohuiksi ja kapeiksi tikuiksi. Huuhtele tikkujen pinnasta tärkkelys vedellä ja kuivaa perunatikut huolellisesti talouspaperiin.
2. Laita isoon Minigrip-pussiin perunatikut, öljy sekä mausteet. Ravista hulluna ja levitä leivinpaperille pellille. Paista 225°C uunissa, kunnes ranut ovat kultaisia ja rapsakoita.



©2017 • Taikakaulin

Ei kommentteja: