16. toukokuuta 2011

Mansikkakerma



Näin juuri ennen kesää on kiva kaivella pakastimesta vielä viime vuoden mansikkasatoa. Mansikkakerma on todella helppo ja yksinkertainen tehdä - ei voi epäonnistua, ei sitten millään. Tai, no, tietenkin jos kermaa et vaahdota kunnolla, niin voi olla löysemmän puolista. : D

Nyt toukokuussa 2011 alkoi "Pikkukaulimen Kakkukoulu" eli leivotaan siskon kanssa kaikkea hassua ja ei-niin-hassua. Koska siskoni ei ole mitenkään ihmeemmin innostunut leivonnasta (saatikka sitten kakuista) niin mä saan ja joudun vähän leikkii opettajaa. Ja nimi on sen takia Pikkukaulimen Kakkukoulu, koska vaikka hän onkin mua jo isompi, on se silti aina mun pikkusisko. Siskolla on juuri synttärit JA ilmoitti mulle, että nyt tehäänkin kakku. Minä olin jo yhden tehnyt, mutta kerrankin kun sisko itse pyytää, niin totta kai tehtiin. Tällä täytteellä.

Tarvitset: (halkaisija 15 cm)

2 dl vispikermaa
370g (pakaste)mansikoita (jooo 350g riittää loistavasti : )
1 rkl vaniljakreemijauhetta 


1. Vaahdota vispikerma kovaksi vaahdoksi, ei kuitenkaan voiksi.
2. ( Sulata mansikat ) ja soseuta ne sauvasekoittimella tai tehosekoittimella/monitoimikoneella. Jos mansikkasose/-survos on lämmintä, anna jäähtyä. Jäähtyessään kiinteytyy ja paksuuntuu
3. Yhdistä vaahdto ja survos. Lisää vaniljakreemijauhe jämäköittämään vaahtoa. Täytä kakku tai syö sinällään.

Vas. survos, oik. survos yhdistettynä kermavaahtoon.


VINKKI Jos syöt tämän jälkkäriksi tai välipalaksi, ei jämäköittäjää eli vaniljakreemijauhetta tarvita.

Peeäs mikäli teet keikauskakun (eli kokoat kulhoon) lisää pari liivatetta. Kuumenna 1 dl mansikkasurvosta ja sulata 2-3 liivatetta siihen. Sekoita muuhun survokseen ja jatka sitten loppuun normaalisti.

Muistathan, että jos haluat tehdä kakun NORMAALIvuokaan (eli 22-26 cm) tee kaksinkertainen satsi. Tämä on mitoitettu 15 cm pikkuvuokaan.


©2011 • Taikakaulin 

Ei kommentteja: