6. heinäkuuta 2016

Sushisalaatti wasabipähkinöillä

Yhteistyössä: Exotic Snacks

Mä oon rakastanut susheja siitä asti, kun ekaa kertaa viisi vuotta sitten niitä maistoin. Mun lempparisushila on ihan ylivoimaisesti Kin Sushi, mutta välillä innostun väkertämään niitä itsekin. Usein mä kuitenkin tykkään tehdä mahdollisimman simppeleitä ruokia, joten levärullailut sun muut skippaan ihan mielellään.

Ajelin tuossa eilen töistä kotiin ja pohdiskelin, mitä mä tekisin ruoaksi. Voisin syödä susheja helposti vaikka joka päivä, ja siitä se idea sitten lähtikin. Mun päässä oli hieno visio susheista salaatin muodossa. Ja koska wasabi kuuluu ihan superolennaisesti susheihin, nämä Exotic Snacksin kätsyt wasabipähkinät sopi mun salaattiplääniin kuin nenä päähän. Sitä wasabitahnaa ois ainakin mun mielestä huomattavasti hankalampi yhdistää juurikin tähän salaattimuotoiseen sushiin kuin näitä vihreitä ja rapsakoita wasabi-maapähkinäpalleroita. Heittelin salaattiin lohta, riisiä, romaine- ja friseesalaatteja, kurkkua, avokadoa, levämattoa sekä wasabipähkinöitä. Salaatin kylkeen tein soija-oliiviöljykastikkeen.

Vaikka ite sanonkin, mä pidin tästä tosi paljon - toivottavasti maistuu teillekin! Muistakaahan, että varsinkin salaatteja valmistaessa reseptejä ei kannata noudattaa turhan tarkkaan. Ilmoitetut määrät ovat vain ne, joita mä satuin kulhoon heittelemään. :)


Tarvitset (n. 4 isoa annosta)
n. 4-5 dl jasmiiniriisiä keitettynä (eli n. 2 dl keittämätöntä riisiä)
loraus (n. 3 rkl) riisiviinietikkaa
2 ruukkua/pussia salaattia (esim. romaine, frisee, jäävuori, tammenlehti)
20cm pätkä kurkkua
2 avokadoa + sitruunamehua
300g raakaa kirjolohta / kylmäsavulohta / graavilohta
2 kourallista Exotic Snacks wasabipähkinöitä
(sushilevämattoa)

kastike
1 osa soijakastiketta
2 osaa oliiviöljyä


1. Keitä riisi. Heitä loraus (n. 3 rkl) riisiviinietikkaa keitettyn riisin sekaan ja anna jäähtyä kylmäksi.
2. Kaada riisit tarjoilukulhoon ja revi sekaan pestyt salaatit. Pilko kurkku pieniksi paloiksi ja lisää sekaan. Leikkaa avokado kuutioiksi/siivuiksi ja puserra niihin sitruunamehua (tummumisen estämiseksi).
3. Leikkaa lohi pieniksi paloiksi. Lisää avokado ja lohi salaatin sekaan. Lisää sitten wasabipähkinät.
4. Revi halutessasi levämatosta pieniä paloja salaatin sekaan.
5. Sekoita lopuksi kastike ja kaada salaatin sekaan tai tarjoile erikseen.

Saatavilla irto- sekä pussituotteena

Yhteistyössä

©2016 • Taikakaulin

Ei kommentteja: