12. heinäkuuta 2016

Limejäätelö


Mä heräsin viime yönä kello neljä ihan jäätävään ukkoseen. En normaalisti herää ukkoseen ollenkaan, mut nyt vaan kelasin, et kohta talo sortuu tyyliin päälle. Pistin äkkiä ikkunan kiinni, revin johdot irti pistorasioista ja raahauduin peiton ja tyynyn kanssa alakertaan sohvalle nukkumaan. Miljoona salamaa piti mut hereillä vielä hyvän aikaa, mut ei se mitään - pläänäilin nimittäin siinä unitokkuroissani, mitä jätskejä voisin tehä. Yöllisten suunnittelujen seurauksena mulla on nyt pakkasessa testissä parhaillaan pistaasi-suklaajäde, mut sitä ennen ajattelin jakaa tämän limejätskin tänne!

Siis tää oli ihan huippuhyvää, heittämällä parasta mun itse tekemää jätskiä. Oon sitä mieltä, että ilman jäätelökonetta valmistetut kerma- ja kananmunapohjaiset jädet eivät vaan ole hyviä. Niitä pitää sekoitella jäätymisen aikana, ja ainakin mä oon onnistunut saamaan niihin ällöjä jäähileitä ja niistä on tullut ihan liian tiiviitä ja jäisiä. Tähän jätskiin ei sen sijaan tule yhtään kananmunaa eikä tätä tarvitse sekoitella pakastamisen aikana kertaakaan. Sen kuin hoitelet limet, vispaat kermat ja sekoitat kondensoidun maidon sekaan. Sitten vaan tyrkkäät pakkaseen ja syöt kun huvittaa. Ihanan kermaista, kuohkeaa ja täyteläistä!

Tää limejätski on ihanan kirpsakkaa mutta kondensoidun maidon takia kuitenkin makeaa. Mun makuun ainakin simppeliä ja niin hyvää! Ennen pakastamista kannattaa maistella jädeä ja tarvittaessa lisätä limemehua tai sokeria, jotta se on sulle sopivan makeaa tai kirpakkaa. :)


Tarvitset (noin 1,5 litraa)
6 limeä (kuori + mehu)
5 dl vispikermaa
1 prk (397g) kondensoitua maitoa
(3/4 dl sokeria)


1. Pese limet. Raasta limeistä kuoret ja puserra mehut.
2. Vaahdota vispikerma paksuksi vaahdoksi. Kaada sen sekaan kondensoitu maito sekä kuoriraasteet ja mehut. Sekoita nopeasti tasaiseksi (maista ja lisää tarvittaessa sokeria) ja kaada vuokaan. Anna olla pakkasessa vähintään 6 tuntia ennen tarjoilua.


©2016 • Taikakaulin

Ei kommentteja: