10. elokuuta 2013

Grillattua pikkukalaa & vihannes-herkkusienipaistosta



Moikkelis! Nyt on meidän lukion tuhatpäinen opiskelijalauma saapunut kesäloman jälkeen jälleen sorvin ääreen, ja tuntuu ihan käsittämättömältä, että tää on mun kolmas ja vika vuosi lukiota. Abikurssit pamahti heti käyntiin ihan kunnolla, ja reilun kuukauden päästä muakin odottavat englannin, lyhyen matematiikan sekä terveystiedon kirjoitukset. Nyt on jo havaittavissa melkoista stressaantuneisuutta ja ahdistuneisuutta, ja siks tulinkin tänne blogin puolelle tuulettamaan vähän näitä pikkusia aivosolujani.

Mulla oli ihan paras kesä ikinä, ja loman pari viimeistä päivää olin mökkimaisemissa - seuraa ei varmaan oo vaikea arvata - parhaan ystäväni kanssa. Shoppailtiin kotimaisia ruoka-aineksia ja kokkailtiin meidän kalastamia pikkukaloja. Rakastan mökkeilyä ihan hirveesti: rauhaa, hiljaisuutta, järveä, kalastusta, ruoanlaittoa, hyvää seuraa, yö yhteen saunomista, uimista ja ihan vain olemista. Meille sattui kyllä pikkunen lukkoepisodi, mut siitä lisää vähän myöhemmin, stay tuned!


Ajeltiin äitin autolla sinne mun kaverin isän mökille. Koukattiin kaupan kautta ja shoppailtiin varmaan hitaimmin ikinä - juteltiin ja naurettiin melko kovaan ääneen vihannesosastolla varmaan viistoista minuuttia.. :-D Ja siinä nauramisen lomassa me siis ostettiin pääasiassa kotimaisia ja lähellä tuotettuja luomu-tuotteita.

Kun pääsimme perille mökille, hypättiin heti veneeseen ja soudeltiin järvelle kalaan. Vesi siinä järvessä on niin kirkasta, että siitä näkee helposti, kun kala syö. Saatiin kahdeksan särkikalaa ja neljä ahventa. Ja aina kun mä sain kalan, lensi se ensin kaverin selkään ja tuhansien kiljumissessioiden jälkeen sain sen koukun irti siitä fisusesta. 




Tarvitset:
kaloja (esim. ahven)
merisuolaa
valkosipuliväkiviinaetikkaa (Rajamäen)

kukkakaalia
porkkanaa
sipulia
herkkusieniä
valkosipuliväkiviinaetikkaa (Rajamäen)
musta- tai maustepippuria (jauheena)

1. Kalasta kalat. Perkaa: maha perästä suuta kohti auki, sisuskalut ulos, pää poikki, huuhtele. Laita suolaa sisään, mutta älä liikaa kuten me minä. Heitä kalaset muovipussiin ja kaada perään väkiviinaetikkaa. Etikka kypsyttää kalaa jo ilman mitään grillausta. Anna olla 15 minuuttia.
2. Pilko kukkakaalit, porkkanat, herkkusienet ja sipulit. Kukkikset ja porkkanat kandee pilkkoa aika pieniksi. Kippaa kaikki foliovuokaan. Lorauta etikkaa ja mausta kevyesti pippurilla. Laita vuoka grilliin kypsymään.
3. Kun vihannekset ovat onnellisesti grillaantumassa, laita kalat omaan foliovuokaansa ja grillaa. Kun vihannekset ovat pehmeitä ja kalat kypsyydestä valkoisia, ota ne pois ja syö.





Peeäs Mun ikuinen ongelma on se, että mä en osaa sommitella ruoka-annoksia nätisti tarjolle. Ne menee aina pieleen, ja sen voitte itsekin katsastaa tosta yläpuolella olevasta kuvasta. Ja joo, mun on toi oikeanpuoleinen läjä.


©2013 • Taikakaulin

Ei kommentteja: