1. heinäkuuta 2013

Tajuton savulohihyydykekakku




Heipparallaa! Eilen vietettiin sukulaisten voimin mun 18-vuotissynttäreitä, ja suolaiseksi tarjottavaksi pakastepasteijoiden sekä -cocktailpiirakoiden lisäksi leivoin tämän taivaallisen kakun. Oon tätä vastaavaa aiemminkin tehnyt, mutta parin vuoden takaisessa versiossa menettelin pohjan kanssa vähän eri tavalla kuin tässä. 

Kaikista maailman kakuista - niin makeista kuin suolaisista - tää on mun ehdoton suosikki! Myös vieraat antavat nimenomaan tälle kakulle aina ihan hirmusti ruusuja. Tää on vaan niin hyvää, että voin sen ihan itekin tässä julistaa. Voin olla melkein satavarma, että ensi keväänä mun ylppärijuhlissa nähdään monta tällaista ihanaa, moussemaista lohihyydykettä. 

Nyt mä jatkan mun pakkausprosessia, sillä lähden juuri Saksasta vaihdosta kotiutuneen ystäväni kanssa pyöräreissulle tänään tossa yhdeksän tunnin päästä! Suunnataan täältä meiltä päin ensin junalla Turkuun ja siitä lähdemme saaristoon pyöräilemään. Mitään muuta suunnitelmaa meillä ei ole - viikko aikaa pörrätä ympäri saaria. Mä otin sen hirmu kalliin rokotteen puutiaisaivokuumetta vastaan, sillä mä haluan ehkäistä kaiken mahollisen ikävän jo ennakkoon. Messiin lähtevät myös punkkipihdit sekä punkkimyrkky. Nyt mä pakkaan repun loppuun ja suuntaan nukkumaan, täytyy meinaan nauttia omasta, ihanasta jättisängystä - saa nähä miten teltassa saa nukuttua. :-D

Tarvitset:
200g hapankorppuja
110g margariinia

täytteeseen:
7 liivatelehteä
685g savukirjolohta (mulla 500g lämmin-, loput kylmäsavulohta)
1 ruukku ruohosipulia
1 ruukku tilliä
4 dl vispikermaa
2,5 dl majoneesia
2,5 dl sinappi-kurkkusalaattia
200g maustamatonta tuorejuustoa
3/4 dl vettä

koristeluun:
1 pkt (about 200g) graavilohta
basilikaa
ruohosipulia


1. Murskaa hapankorput. Sulata margariini ja lisää sekaan. Kaada irtoreunavuokaan, jonka pohja on vuorattu leivinpaperilla. Tasoita.
2. Laita liivatteet likoamaan.
3. Pilko täytteen kalat. Silppua ruohosipuli ja tilli.
4. Vaahdota kerma. Lisää joukkoon majoneesi, sinappi-kurkkusalaatti sekä maustamaton tuorejuusto.
5. Kiehauta vettä vedenkeittimessä ja sulata liivatteet 3/4 dl kiehuvaa vettä. Kaada ohuena nauhana muun täytteen joukkoon. 
6. Lisää lopuksi kala sekä ruohosipuli- ja tillisilput täytteeseen. Sekoita ja kaada vuokaan. Anna hyytyä yön yli.
7. Koristele: Pilko graavilohi ja asettele kakun päälle. Koristele ruohosipulilla ja basilikalla.


eräjorma is ready to go!

©2013 • Taikakaulin

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tein tätä ristiäisiin ja oli kyllä todella hyvää. Sai paljon kehuja vierailta. Mousse sopisi myös tosi hyvin voileipäkakun täytteeksi!

Krike kirjoitti...

Ihana juttu, onpa tosi mukava kuulla! Ja varmasti sopisi! :)